ויטמין D

ויטמין D – כך תצלחו את החורף הקרוב

ויטמין D הוא רכיב תזונתי חיוני (ויטמין) שנוצר בגוף כתוצאה מחשיפה לאור השמש, או מתקבל מצריכת מזונות מסוימים ומתוספי תזונה. הוא מיוצר באופן טבעי בעור הגוף ונחשב לאחד הוויטמינים החשובים ביותר לבריאות העצמות.

על פי המלצות רפואיות, ערכים תקינים של ויטמין D בדם יהיו 25 ננוגרם/מ"ל. מחקר שפורסם ב- THE LANCET, הנחשב לכתב העת הרפואי מהפופולריים והידועים בעולם, מעיד על קשר בין ריכוזים נמוכים של 25-OH-Vitamin D בדם, הורמון שנוצר בגוף ומהווה אינדיקטור לרמה נמוכה של וויטמין D, לבין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, ולתמותה.

 

מה תפקידו של ויטמין D?

תפקידו המוכר ביותר של ויטמין D הוא שמירה על בריאות העצמות, כאשר הוא לוקח חלק חיוני בתהליך ספיגת הסידן בגוף. מעבר לכך, הוא מעודד את תהליכי בניית העצם ומסייע למנוע את פירוקה. למעשה, ללא כמות מספקת של ויטמין D העצמות בגוף שלנו יהפכו לרכות יותר והן עשויות להישבר כתוצאה מכך. מחסור בויטמין D יכול לגרום לחולשה של השרירים, למחלות מפרקים או להחמרת מחלות שרירים, כאשר מחקרים חדשים שנערכו מזהים גם קשר ישיר בין מחסור של ויטמין D לבין מחלות שונות ומגוונות.

 

מה הקשר בין ויטמין D לבין מניעה והיווצרות מחלות?

על פי המחקר שפורסם בכתב העת הרפואי THE LANCET תצפיות שנערכו להערכת קשרי מינון – -תגובה ( UK Biobank, EPIC-CVD ושני מחקרים מבוססי אוכלוסייה ב  (Copenhagen-מצביעים על תפקידיו החיוניים של וויטמין D לגוף ועל הקשר בין ריכוז נמוך שלו לבין היווצרות מחלות לב, שבץ מוחי ותמותה. בשורה התחתונה, וויטמין D מגן על מערכת הנשימה, על המוח ועל הלב, וביכולתו למנוע מחלות שונות ביניהן: סכרת, מחלות נפש, סרטן, אירועים מוחיים, מחלות לב, מחלות מעי דלקתיות כמו קוליטיס כיבית או קרוהן, טרשת נפוצה ואפילו את ה- COVID 19, המוכרת לכולנו כקורונה.

 

אילו אוכלוסיות נמצאות בסיכון למחסור בויטמין D?

עם כל כך הרבה יתרונות ועם מחקרים שמצביעים על קשר ישיר בין מחסור בויטמין D לבין תמותה או מחלות שונות, מומלץ לערוך בדיקות כדי לוודא שרמות הויטמין בגוף שלכם תקינות. כמו כן שימו לב, האוכלוסיות הבאות יכולות להיות יותר בסיכון למחסור בויטמיןD  לעומת אחרות:

  • מבוגרים שעורם מייצר פחות ויטמין D באופן טבעי
  • אנשים שלא נחשפים במידה מספקת לשמש מסיבות שונות
  • אנשים שנוטלים תרופות שמגבירות את הרגישות לשמש
  • אנשים בעלי עור כהה המפריש כמות גבוהה של מלנין, מה שמפחית את ייצורו של ויטמין D
  • אנשים שסובלים מהשמנת יתר
  • אנשים שסובלים ממחלות מעי דלקתיות
  • אנשים שסובלים מצליאק, סיסטיק פיברוזיס ומחלות כבד
  • מטופלי דיאליזה ואנשים שסובלים מאי ספיקת כליות
  • תינוקות מלידה ועד גיל שנה – ההמלצה היא לתת ויטמין D3 במינון של 400 יחידות בינלאומיות ליום. אנשים שסובלים מדלדול העצם

 

יש לי מחסור בויטמין D – מה עלי לעשות?

מחסור בויטמין D יכול להוות גורם סיכון ממש להידבקות במחלות וליכולת של הגוף להתמודד עם מחלות טוב יותר במידה וכבר נדבק. לכן במידה וערכתם בדיקות והתגלה שהערכים של ויטמין D  (25-OH-Vitamin D) בדם שלכם נמוכים, מומלץ ליטול תרופה או תוספי תזונה המכילים ויטמין D, ממקור איכותי ובמינון המתאים לגיל, לאחר קבלת ייעוץ מרופא או מרוקח.

 

למרות שמחקרים אלו עדיין ראשוניים, עדיין הם מצביעים על קשר בין הרמות של ויטמין D בדם לבין מניעת תחלואה ואפילו ממוות מתחלואה. זה גם המקום להבדיל בין תוסף תזונה המכיל וויטמין D לבין תרופה המכילה ויטמין D. ישנן לא מעט סיבות לכך שתרופה תהיה יעילה יותר ובעל יתרון מובהק על פני שימוש בתוספי תזונה: על תרופות חלות דרישות רגולטוריות מחמירות שלא חלות על תוספי תזונה. הן עוברות בדיקות שמבטיחות רמות איכות ויציבות גבוהות יותר, כמו כן לרוב הריכוז של החומר הפעיל יהיה גבוה יותר, המינון יהיה מדויק בכל טבליה ורמת היעילות תהיה יותר טובה.

לכן ויטמין D תרופה ללא מרשם, אשר עומדת בכל הרגולציות המחמירות והתקנות הנדרשות תהיה בחירה מעולה למי שזקוק לתוספת ויטמין D, והיא זמינה לרכישה ברשתות הפארם השונות.